СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ
Середній рівень
1.
Визначте, до якого типу складних речень
належить:
Шевченко
сказав те, що кожна людина сказала б, якби її народна сутність
могла возвиситися до здатності виразити те, що хоронилося в її душі.
2. Визначте складне речення з різними видами зв'язку.
а)
Тут все говорить із правдивих пір, тут вічність диха тихо серед гір;
б)
Гілля ясенів і берестів майже сходилось над ними, попід тинню росла
кропива, а на дорозі — шпориш.
3.
Визначте вид поданого складного речення.
Настануть
ось скори веселії жнива, забрязкають в царині коси; і ляже додолу за нивою нива у довгії
буйні покоси.
4. Складні синтаксичні конструкції бувають…
5.
Визначте вид поданого складного речення.
Коли
його повезли в тиловий госпіталь, він був уже без пульсу, він був безнадійний,
хоч жодна душа в палаті не почула жодного стогону.
6.
Розставте пропущені розділові знаки.
Вільно
й широко розляглись зелені поля не тіснили їх похмурі ліси не давили високі
гори і далеко-далеко сягало око вздовж ланів та великих гайків що зеленими вершечками
виглядали і ярів та балок.
7.
Знайдіть складну синтаксичну конструкцію;
а)
І
день іде на зміну ночі, і нічка зорями сія;
б)
Ми, українці — нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це
утверджує нашу віру, що вічно будемо на цій землі.
8.
У якому реченні неправильно розставлені розділові знаки?
а)
На світі законів чимало, я нагадаю один: щоб море не висихало, потрібно
багато краплин;
б)
Книги мирська глибина хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мив досить
дивнії перли виносить.
9. Яке речення з послідовною підрядністю?
а) Коли прощаємось ми
з другом — бажаєм доброї дороги, коли вітаємося з другом - бажаєм доброго здоров
'я;
б)
А коли сказали, що колись тут був Тарас Григорович, малі аж зупинились від несподіванки.
10.
Розставте розділові знаки:
Викувати
троянду не кожний зуміє і я щораз
повертався до тієї справи як тільки
траплялася хвилина і день ішов і ніч ішла і днів було без ліку.
11.
Визначте види зв'язку у складній синтаксичній конструкції, поданій у завданні 10.
Достатній рівень
1. Якому реченню
відповідає подана схема?
[ ], (що…), а [ ].
а) Вологі
березневі вітри дмухають звідти на Київ, па Володимирську гірку, розбуджуючи в
душі все те ласкаве, миле, далеке, що досі мовби дрімало десь у глибинах, а з
першим подихом весни знов піднімається, пробивається на поверхню;
6) Літо
непомітно переходило в осінь, яка того року була ніби напоєна медом
і красива, як помах білого лебединого крила.
2. Чим відрізняються
складнопідрядні речення з кількома підрядними і складні синтаксичні
конструкції:
а) розділовими
злаками;
б) видами зв’язку;
в) будовою.
5. Якому реченню
відповідає подана схема?
[ ], (хоч…), а [ ], [
].
а) Як заходить сонце за діброву, як поснуть
на плесі сірі гуси, косарі вертаються додому на вечерю;
б) Над лугами стоїть волога став’яча задуха.
4. Який вид зв'язку у реченні?
Сиджу під
клунею, а дід нанизу змагається з сонцем — хто першим закінчить свої денні турботи.
а) сурядний і підрядний;
б) безсполучниковий
і сполучниковий підрядний;
в) безсполучниковий
і сполучниковий сурядний.
5. У якому реченні
безсполучниковий та сполучниковий сурядний зв'язок між простими реченнями у
складній синтаксичній конструкції?
а) Очі справжнього хліборобе завжди
повняться радістю, кали він бачить, як навесні оживає земля, купається в
молочних випарах туманів і проростає першим зелом трава та хліба;
б) Спадає сонце
за лісисті гори, спалахує червоно небокрай, але пташині не змовкають хори.
6. Серед поданих речень знайдіть складну
синтаксичну конструкцію:
а) Не той
артист, хто на сцені вміє грати, лиш самого себе і хто в усіх п’єсах завжди
однаковий, у кого завжди одні й ті
ж рухи, одна й та ж манера і міміка;
б) Чи не дивно,
що саме в цих місцях, які чимось стривожили вченого, згодом якраз і спорудили блоки Чорнобильської АС,
в) багато не треба, щоб твердо знати: людина
— найвищий вимір краси.
г) Чи правильно побудована
схема речення?
[ ], [
], а [ ]: [ ].
Ось
уже зникло сиве дихання, погасли сніжні іскри, а коні, піднімаючись синюватою
дорогою в поле, темніють і темніють: обминувши вітряки, доходять до самого
неба, затуляють кілька золотих колосків-зірок і невідомо де зникають.
8. Яка зі схем відповідає поданому реченню?
Щойно прибитий
вогонь знову оживав, ріс, вітер потужно роздимав полум'я, багряне гаддя
проповзало поміж людей, рвалося вперед, швидко змикаючись між собою, зухвало
накидаючись на високу стерню, яка немовби сама тяглася до вогню, назустріч
своїй погибелі.
а) [
], [ ], (яка...);
б) [ ],[ ], [
], (яка...).
9. Поставте пропущений розділовий знак:
Розуміє вона вже
й те, що майже кожна людина в певний період свого життя слабує на цю прекрасну,
мов перша любов, хворобу а коли дорослішою виліковується від неї, то відчуває
безповоротно втрачену дуже дорогу для душі ілюзію.
10. Побудуйте схему речення: Настає літо, і,
розмивши нестримною повінню хату, затоплює зелень; здіймаються темно-зелені
хвилі кукурудзи, водоспадами ллється витка квасолю, пливуть, задумливо
погойдуючись, ясночолі соняшники.
11. За поданими схемами складіть складні
речення.
а) [ ], але [ ], (
);
б) [ ] - [ ], і [ ];
в)
[ ], [ ] : [ ], [ ].
Високий рівень
1.
Запишіть речення, розставте розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір,
надпишіть над кожним словом частину мови. Перше виділене слово розберіть як
частину мови, друге — за будовою.
Край
берега у затишку
прив 'язані човни
а три верби схилилися мов
журяться вони.
2. Напишіть твір на тему «Вмирає все
в житті, та не вмирає слово...».
Підкресліть
сполучники.
3.
Утворіть з наведених простих речень усі можливі різновиди безсполучникових
складних речень.
а) День обіцяє бути погожий. На небі ні
хмариночки, ні пляминочки;
б) Несподівано заграв баян. На другому кінці
села почулася весела пісня;
в) Пройшло літо. Настала осінь;
4. Складіть 3-4 складні синтаксичні конструкції
до однієї тематики. Визначте стиль і тип мовлення.
5. Використовуючи складні синтаксичні конструкції,
складіть опис засніженого лісу (9-10 речень).
Немає коментарів:
Дописати коментар