Українська мова

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ 

  Середній рівень

 1. Визначте, до якого типу   складних речень належить:
Шевченко сказав те, що кожна людина сказала б, якби її народна сутність могла возвиситися до здат­ності виразити те, що хоронилося в її душі.
2. Визначте складне речення з різними видами зв'язку.
а) Тут все говорить із правдивих пір, тут вічність диха тихо серед гір;
б) Гілля ясенів і берестів майже сходилось над ними, попід тинню рос­ла кропива, а на дорозі — шпориш.
3. Визначте вид поданого склад­ного речення.
Настануть ось скори веселії жнива, забрязкають в царині коси; і ляже додолу за нивою нива у довгії буйні покоси.
4. Складні синтаксичні кон­струкції бувають…
5. Визначте вид поданого склад­ного речення.
Коли його повезли в тиловий гос­піталь, він був уже без пульсу, він був безнадійний, хоч жодна душа в палаті не почула жодного стогону.
6. Розставте пропущені розді­лові знаки.
Вільно й широко розляглись зелені поля не тіснили їх похмурі ліси не давили високі гори і далеко-далеко сягало око вздовж ланів та великих гайків що зеленими вершечками ви­глядали і ярів та балок.
7. Знайдіть складну синтаксичну конструкцію;
а) І день іде на зміну ночі, і нічка зорями сія;
б) Ми, українці нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що вічно будемо на  цій землі.
8. У якому реченні неправильно розставлені розділові знаки?
а) На світі законів чимало, я на­гадаю один: щоб море не висихало, потрібно багато краплин;
б) Книги мирська глибина хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мив досить дивнії перли виносить.
9. Яке речення з послідовною підрядністю?
а) Коли прощаємось ми з другом — бажаєм доброї дороги, коли віта­ємося з другом - бажаєм доброго здоров 'я;
б) А коли сказали, що колись тут був Тарас Григорович, малі аж зупинились від несподіванки.
10. Розставте розділові знаки:
Викувати троянду не кожний зуміє і  я щораз повертався до тієї  справи як тільки траплялася хвилина і день ішов і ніч ішла і днів було без ліку.
11. Визначте види зв'язку у складній синтаксичній конструкції, поданій у              завданні 10.

Достатній рівень


1. Якому реченню відповідає подана схема?
[  ], (що…), а [  ].
а) Вологі березневі вітри дмуха­ють звідти на Київ, па Володимирську гірку, розбуджуючи в душі все те ласкаве, миле, далеке, що досі мовби дрімало десь у глибинах, а з першим подихом весни знов піднімається, пробивається на поверхню;
6) Літо непомітно переходило в осінь, яка того року була ніби напо­єна медом і красива, як помах білого лебединого крила.
2. Чим відрізняються складнопі­дрядні речення з кількома підряд­ними і складні синтаксичні конструкції:
а) розділовими злаками;
б) видами зв’язку;
в) будовою.
5. Якому реченню відповідає подана схема?
[  ], (хоч…), а [  ], [  ].
а)  Як заходить сонце за діброву, як поснуть на плесі сірі гуси, косарі вертаються додому на вечерю;
б)  Над лугами стоїть волога став’яча  задуха.
4.  Який вид зв'язку у реченні?
Сиджу під клунею, а дід нанизу змагається з  сонцем хто першим закінчить свої денні турботи.
а)  сурядний і підрядний;
б) безсполучниковий і сполуч­никовий підрядний;
в) безсполучниковий і сполуч­никовий сурядний.
5. У якому реченні безспо­лучниковий та сполучниковий сурядний зв'язок між простими реченнями у складній синтаксич­ній конструкції?
а)  Очі справжнього хліборобе за­вжди повняться радістю, кали він бачить, як навесні оживає земля, купається в молочних випарах туманів і проростає першим зелом трава та хліба;
б) Спадає сонце за лісисті гори, спалахує червоно небокрай, але пта­шині не змовкають хори.
6.  Серед поданих речень знай­діть складну синтаксичну кон­струкцію:
а) Не той артист, хто на сцені вміє грати, лиш самого себе і хто в усіх п’єсах завжди однаковий, у кого завжди одні й ті ж рухи, одна й та ж манера і міміка;
б) Чи не дивно, що саме в цих місцях, які чимось стривожили вче­ного, згодом якраз  і спорудили блоки Чорнобильської АС,
в)  багато не треба, щоб твердо знати: людина — найвищий вимір краси.
г) Чи правильно побудована схема речення?
[  ], [  ], а [  ]: [  ].
Ось  уже зникло сиве дихання, погасли  сніжні іскри, а коні, підні­маючись синюватою дорогою в поле, темніють і темніють: обминувши вітряки, доходять до самого неба, затуляють кілька золотих колосків-зірок і невідомо де зникають.
8.  Яка зі схем відповідає пода­ному реченню?
Щойно прибитий вогонь знову оживав, ріс, вітер потужно роздимав полум'я, багряне гаддя проповзало поміж людей, рвалося вперед, швид­ко змикаючись між собою, зухвало накидаючись на високу стерню, яка немовби сама тяглася до вогню, на­зустріч своїй погибелі.
а) [  ], [ ], (яка...);
б) [  ],[  ], ], (яка...).
9.  Поставте пропущений розді­ловий знак:
Розуміє вона вже й те, що май­же кожна людина в певний період свого життя слабує на цю прекрас­ну, мов перша любов, хворобу а коли дорослішою виліковується від неї, то відчуває безповоротно втрачену дуже дорогу для душі ілюзію.
10.  Побудуйте схему речення: Настає літо, і, розмивши не­стримною повінню хату, затоплює зелень; здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи, водоспадами ллється витка квасолю, пливуть, задумливо погойдуючись, ясночолі соняшники.
11.  За поданими схемами скла­діть складні речення.
а)  [  ], але [  ], ( );
б)  [  ] - [ ], і [ ];
в)  [  ], [ ] : [  ], [  ].

Високий рівень


1. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Зробіть синтаксич­ний розбір, надпишіть над кожним словом частину мови. Перше ви­ділене слово розберіть як частину мови, друге — за будовою.
Край берега у затишку
прив 'язані човни
 а три верби схилилися мов
журяться вони.
2.  Напишіть твір на тему «Вми­рає все в житті, та не вмирає слово...».
Підкресліть сполучники.
3. Утворіть з наведених простих речень усі можливі різновиди без­сполучникових складних речень.
а)  День обіцяє бути погожий. На небі ні хмариночки, ні пляминочки;
б)  Несподівано заграв баян. На другому кінці села почулася весела пісня;
в)   Пройшло літо. Настала осінь;
4.  Складіть 3-4 складні син­таксичні конструкції до однієї тематики. Визначте стиль і тип мовлення.
5. Використовуючи складні син­таксичні конструкції, складіть опис засніженого лісу (9-10 речень).

Немає коментарів:

Дописати коментар